Gode rutiner for oppfølging av den sykemeldte kan bidra til at den ansatte kommer raskere tilbake. Gode oppfølgingsplaner som sikrer planlegging og evaluering av tilretteleggingstiltak, bruk av samtaler og dialogmøter, samt partsamarbeid kan bidra til økt arbeidsdeltakelse og forebygge frafall fra arbeidslivet.
Det er i tillegg sentralt å ha på plass gode rutiner for å få inntrykk av hvordan de ansatte har det på jobb. Dette kan være seg ved hjelp av HMS tiltak som årlige medarbeiderundersøkelser og medarbeidersamtaler.
Å være tett på de ansatte i det daglige er viktig forebygging, og forskning viser at støttende, bemyndiggjørende og rettferdig ledelse fører til høyere motivasjon og trivsel hos ansatte. Disse ledelsesfaktorene påvirker også helsen vår. Lav lederstøtte er forbundet med økt risiko for muskel- og skjelettplager, samt nedsatt psykisk helse.
Lederopplæring og lederveiledning er HMS tiltak som kan bidra til økt relasjonskompetanse hos ledere, samt sikre at leder kjenner på mestring og mening i sin arbeidshverdag.
Hvordan kan bedriftshelsetjenesten bistå?
Bedriftshelsetjeneste er en fagkyndig og rådgivende tjeneste innen forebyggende HMS-arbeid. Tjenesten skal bistå arbeidsgiver og arbeidstakere med å følge opp arbeidsmiljøet i virksomheten. DNA Kompetanse bistår også virksomheter med systematisk HMS arbeid og HR tjenester for virksomheter som ikke er tilknyttet BHT.
Alle arbeidsgivere har plikt til å knytte virksomheten sin til en godkjent bedriftshelsetjeneste dersom risikoforholdene tilsier det. Arbeidstilsynet kan derfor pålegge enhver virksomhet å knytte til seg en godkjent BHT dersom vi ser et særlig behov for overvåking av arbeidsmiljøet eller kontroll av helsen til de ansatte i virksomheten.
Noen bransjer har et mer risikofylt arbeidsmiljø enn andre, med større risiko for sykdommer, skader og psykiske belastninger. Alle virksomheter innenfor disse bransjene er i en egen forskrift pålagt å knytte til seg en godkjent bedriftshelsetjeneste.
Bedriftshelsetjenesten vil tilby bistand i arbeidet med å skape sunne og trygge arbeidsforhold i virksomheten:
I sykefraværssaker vil BHT være en nøytral part som kan bistå med veiledning til både leder og den ansatte, samt delta i dialogmøter. BHT kan være en aktiv aktør i partssamarbeidet sammen med arbeidsgiver, arbeidstaker, sykemelder, behandler og NAV.