Vi mennesker er ganske likt skrudd sammen når det handler om behovet for å føle seg anerkjent, kjenne på mestring og at vi blir hørt og sett når vi ytrer oss på arbeidsplassen. Dersom vi opplever det motsatte, responderer vi med stressrespons og mistrivsel.
Forskning som STAMI har gjennomført viser at ansatte som opplever følgende faktorer på jobb har mindre sykefravær og økt trivsel og ytelse:
VÆR TETT PÅ SOM LEDER
Hvordan kan leder plukke opp hva de ansatte kjenner på, og om de nevnte forutsetningene er til stede? Den årlige trivselsundersøkelsen og medarbeidersamtalen er viktige HMS forankrede virkemidler for å plukke opp hvordan de ansatte har det på jobb. Vi erfarer imidlertid at evnen til å skape gode relasjoner mellom leder og ansatt er en suksessfaktor for å ha mulighet til å forebygge og ta tak i utfordringene før de vokser seg for store.
Leder kan ved hjelp av pulsmålinger ta temperaturen på hva som rører seg hos de ansatte. Ved å ta i bruk pulsmålingsappen DNA Fokus kan virksomheten systematisk arbeide med de faktorene som skaper trivsel. Dersom ansatte rapporterer om faktorer i arbeidsmiljøet som påvirker helsen deres negativt, er pulsmålingsresultatene et nyttig utgangspunkt for å sammen utarbeide tiltak for å gjenopprette trivsel og mestring.