Dette er informasjon som alle i virksomheten har nytte av å vite. Ved å informere de ansatte på et avdelingsmøte eller i onboarding-prosessen om hva som er virksomhetens rutiner ved sykmelding, så gjør du det enklere og mer forutsigbart for deg selv når sykmelding oppstår.
Når sykmeldingen lander på bordet så bør du som leder gjøre følgende:
Selv om den ansatte har rett til å holde tilbake helseopplysninger, så betyr ikke det at arbeidsgiver ikke kan be om informasjon om arbeidsevnen. Eksempler på oppgaver som kan løses kan være lettere arbeidsoppgaver på arbeidsplassen, eller oppgaver som kan gjøres fra hjemmekontor. Det kan hende at det kan gjøres tilrettelegging som muliggjør dette.
Eksempel:
«Hei. Jeg ringer for å høre hvordan det går med deg. Jeg vil også vite hva jeg kan gjøre for å gjøre det lettere for deg å komme tilbake i jobb.»
Den ansatte har ifølge Folketrygdloven §8-8 «…plikt til å gi opplysninger til arbeidsgiveren og Arbeids- og velferdsetaten om egen funksjonsevne og bidra til at hensiktsmessige tiltak for å tilrettelegge arbeidet og utprøving av funksjonsevnen blir utredet og iverksatt..»
Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker.
Eksempel:
«Ifølge arbeidsmiljøloven og våre rutiner her i virksomheten, så skal vi lage en oppfølgingsplan nå mens du er sykmeldt. Du er viktig for oss, og jeg ønsker å hjelpe deg tilbake på jobb. Har du mulighet til å komme innom en dag å lage en oppfølgingsplan sammen med meg? Da skal vi se litt på mulighetene til å tilpasse arbeidsoppgavene dine eller andre endringer vi kan gjøre slik at det blir lettere for deg å komme tilbake til oss. Det kan også være en god mulighet for å høre hvordan det går med deg.»
Oppfølgingsplanen skal ifølge Arbeidsmiljøloven §4-6 inneholde:
Videre bør planen definere mål, aktiviteter og hvem som har ansvar for hva.
Arbeidsgiver skal sørge for at planen formidles til sykmelder så snart den er utarbeidet, og senest etter fire uker.
Eksempel på oppfølgingsplan (Nav)
Ifølge Folketrygdloven §8-8 har arbeidstaker plikt til å så tidlig som mulig være i arbeidsrelatert aktivitet så lenger det ikke er medisinske grunner som ikke er klart til hinder for dette, eller at arbeidsrelaterte aktiviteter ikke kan gjennomføres på arbeidsplassen.
Eksempler på arbeidsrelaterte aktiviteter kan være:
Du som arbeidsgiver har omsorgsplikt for dine ansatte, men du har også styringsrett til å organisere, lede, fordele og kontrollere arbeidet. Arbeidstakere har medbestemmelsesrett, men også medvirkningsplikt til å utarbeide og gjennomføre oppfølgingsplaner, samt å delta på dialogmøter eller annet arbeidsrelatert aktivitet. Nav kan velge å stoppe sykepengeutbetalinger dersom arbeidstaker ikke oppfyller medvirkningsplikten.
Ved å informere alle parter i virksomheten om hvilke forventninger som settes til ledere og medarbeidere i forbindelse med sykmelding, kan du som leder ikke bare gjøre din egen jobb enklere, men også skape forutsigbarhet og trygghet for dine ansatte. Har du spørsmål knyttet til arbeidsmiljø og sykefraværsoppfølging, eller om du ønsker et tilbud om bedriftshelsetjeneste, ikke nøl med å ta kontakt med oss i DNA Kompetanse.