Hva må du som leder gjøre før du kaller inn til dialogmøte 1?
Utarbeide en oppfølgingsplan (NAV.no) med arbeidstaker senest innen fire uker. Kort fortalt så bør leder og ansatt:
Husk at ifølge Arbeidsmiljøloven, har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge, og arbeidstaker har plikt til å samarbeide om å finne løsninger.
Du som leder, men også arbeidstaker, bør i forkant tenke gjennom og formidle hva dere ønsker å ta opp i møtet.
Hensikt med dialogmøtet 1
Når må dialogmøte 1 finne sted?
Innen syv uker etter sykmeldingen er levert.
Hvem gjelder det?
Både hel- og deltidssykemeldte med mindre det åpenbart er unødvendig.
Når er det åpenbart unødvendig å kalle inn til dialogmøte 1?
Hvis arbeidstaker
Hvem skal kalles inn til dialogmøte 1?
Hva skal jeg gjøre dersom vi ikke er nærmere noen plan for løsning etter dialogmøte 1?
Dersom tilrettelegging er vurdert, igangsatt eller gjennomført uten at arbeidstaker er nærmere arbeid, eller om arbeidsgiver og arbeidstaker ikke klarer å komme frem til en felles løsning, kan det være hensiktsmessig å rådføre seg med en tredjepart. Tredjeparten kan være tilbydere av ekspertbistand eller din egen bedriftshelsetjeneste.
Dialogmøte 2 og 3
Hvem kaller inn til dialogmøte 2 og 3?
NAV gjør dette senest innen 26 ukers sykefravær, men både arbeidsgiver, arbeidstaker og sykmelder kan be om at det avholdes tidligere, samt be om dialogmøte 3 (NAV.no).
Hva er hensikten med dialogmøte 2 og 3?
Å gå gjennom situasjonen og komme frem til om det er noe mer som kan gjøres for å hjelpe arbeidstaker tilbake i jobb, samt å bli enige om en plan om veien videre.
Hva bør du som arbeidsgiver gjøre før dialogmøte 2 og 3?
Til slutt vil vi minne om at en positiv og inkluderende dialog med den sykemeldte kan bistå til økt psykologisk trygghet, og at den ansatte kommer raskere tilbake. Ved å inkludere den ansatte på sosiale tilstelninger og fredagslunsj kan arbeidsgiver bidra til at avstanden til arbeidsplassen reduseres. Terskelen til å komme tilbake igjen på jobb kan dermed oppleves lavere når den ansatte kjenner seg trygg og ønsket på arbeidsplassen.