Her gir vi 5 tips til leder:
Ha en klar holdning til håndtering av konflikter – det kan oppstå uenigheter og konflikter på alle arbeidsplasser. Hvordan dette påvirker arbeidsmiljøet og ytringsklima videre handler mye om hvordan konflikten blir håndtert. Som leder, sørg for klare retningslinjer for konflikthåndtering og at de faktisk håndteres.
Frykt og usikkerhet kan hindre utvikling av godt ytringsklima
En av de største hindringene for å utvikle et godt ytringsklima på arbeidsplassen kan være frykten for negative konsekvenser ved å dele meninger. Ansatte kan være redde for at deres mening får konsekvenser for karriere eller status ved at de blir oppfattet som inkompetente, negative eller illojale. Som leder kan du bidra til å redusere denne frykten ved å verdsette og respektere de ansatte gjennom ord og handling og være åpen for dialog og debatt på arbeidsplassen. En leder som håndterer konflikter på en god måte viser i praksis at arbeidsmiljø, trygghet og trivsel er høyt prioritert. Ved å implementere disse tipsene kan du som leder bidra til å skape en arbeidsplass der ansatte føler seg inkludert, respektert og tør å bidra med sine meninger.